Nincs több hamis vélemény, nincs több hamis értékelés - szigorítanak a jogszabályokon, büntetés jár a hamis árakciózásért is!
A Május 28.-tól életbe lépő jogszabályváltozás több olyan területről is rendelkezik, amelyek erősen érintik az e-kereskedőket, ezért aki rendelkezik webes felülettel vagy webáruházzal, annak mindenképpen ajánlott odafigyelni.

Vége a KAMU árakciók korszakának
Az árakciózást szigorító változások nem csak az online, hanem az offline kereskedőkre is egyaránt vonatkoznak. Ez alapján kötelező lesz az akció kezdetét megelőző 30 napban azonos szinten tartani az árakciózott termék árát, és az akciós ár mellett kötelező lesz feltüntetni a korábbi árat. Gyakran találkozhatunk olyan esetekkel, ahol a kereskedő az árakciót megelőző napon megemeli az árait, hogy aztán a normál árat akciós árként tudja feltüntetni. A 30 napos időtáv ennek az elkerülését hivatott szolgálni, ugyanis ha mégis emelne az árakon, akkor az elmúlt 30 napban a legalacsonyabb árat kell majd alapul venni.

Ennek a megértetésére a kormány készitett egy részletesebb segédanyagot, amelyet ide kattintva tudsz letölteni:
Hamis értékelések, hamis vélemények - már büntetés jár érte
Május végétől a termékekhez és szolgáltatásokhoz feltüntetett értékelések sokkal fontosabb szerepet kapnak mint korábban. Induló weboldalak és shopok esetében gyakori jelenség, hogy a testimonials, azaz a vásárlói visszajelzéseket nem létező, kitalált tartalommal töltik fel, legalább arra az időre, amig a tevékenységük elindul és valós értékelésekre tesznek szert. Mostantól kerülendő ez a gyakorlat, ugyanis a terméket érintő jelentős információnak számítanak a vásárlói visszajelzések, legalábbis abban az esetben ha a vállalkozó úgy dönt közzé teszi azokat.
Jogsértő gyakorlat lesz, ha valótlan, nem létező vagy inkognito profil alatt tesz közzé a kereskedő termékértékeléseket, mert a vásárló félrevezetésének, megtévesztésének minősül. Szintén ide tartozik a social médiában adott értékelések valótlan bemutatása, tehát az összeollózott és szerkesztett képek, print screen-ek használata is.
Megoldás: ha most indulsz, esetleg valamilyen okból még nincs elegendő értékelésed, akkor egyszerűen jobb megoldás, ha kihagyod ezt a szegmenst a weboldaladról. Érdemes megvárnod, amíg összegyűlik pár valós termék értékelés.
Az egyik leghatékonyabb módszer a vásárlói visszajelzések megosztására a Google értékelések prezentálása. Ez egyrészt hitelesebb is, hiszen a google esetében nehezebb vagy nem jellemző a visszajelzések hamisítása, másrészt egyszerűbb dolgod is van vele, hiszem automatikus: ha valaki értékelést ír, automatikusan megjelenik, és nem kell képeket szerkesztened vagy szöveget és hivatkozásokat másolnod az oldaladra.
A google értékelések a weboldalon prezentálhatóak átirányítással: ebben az esetben a google felületére navigálod az oldaladról a látogatókat, ahol meg tudják tekinteni a visszajelzéseket. A hamisításnál ez a technika is jobb, viszont mivel elnavigálásra kerül a látogató, nem a leghatékonyabb. A google plug-in alkalmazásával viszont nem kell elnavigálnod a látogatóid az oldaladról: a véleményeket közvetlenül az oldaladba ágyazott pluginen keresztül tudják megtenkinteni.
Hogyan kérj hiteles vásárlói visszajelzést?
A legegyszerűbb és leghatékonyabb módja a visszajelzések kérésére a Google céges profilon keresztül történik. Ezek a nyilvános, korlátozott módon moderálható (tehát nem lehet csak a negatív kommenteket kitörölni a pozitívakat meg benthagyni), bárki számára megtekinthető és valós felhasználók által adott visszajelzések, így a google review mindig hatékony módja a vélemények gyűjtésére és közlésére.
A céges google fiókodba történő bejelentkezés után lehetőséged van egy rövidített link igénylésére, amit elküldhetsz a vásárlóidnak. A legokosabb megoldás, ha automatizálva, emailben küldöd el ezeket a kézbesítést követő 1 héten belül emailben. Ennek a rövidített linknek az előnye, hogy rákattintva kizárólag a vélemény írás felületet látja a vásárló, tehát nem tud elkalandozni vagy elnavigálni. Gyors és egyszerű, nem bonyolult, és 1 kattintással meg is írhatja a véleményt.

Az E-Booknak és webinár videóknak is kell hogy legyen szavatossága
A digitális tartalmak, szolgáltatások (tehát egy webinár videó amit pénzért árulsz vagy egy E-Book) bekerülnek az áru fogalmába, így ki kell térni ezeket illetően is a termékszavatosságra legalább az ÁSZF-ben. Ezzel kapcsolatosan mindenképp érdemes egy netjogásszal konzultálnod.
Arról is tájékoztatni kell a vevőt, hogy milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy a terméked használni tudja. Például egy E-Book esetén számítógép, internetkapcsolat, és PDF olvasó szoftverre is szüksége van.
Hogy a gyakorlatban hogyan fogják ezt ellenőrizni, mennyire veszik szigorúan a rendelkzéseket az még kérdéses, de a hiányosságok esetén büntetés kiszabására is lehetőséget nyújt a szigorítás.
Mindenképp érdemes egy netjogásszal konzultálni.