Ebben cikkben összeszedtünk mindent amit az animált logóról és arculatról tudni érdemes: milyen felületeken tudsz általuk kitünni, milyen mozgással tudsz a célcsoportodra hatni, és hogyan segíti a vállkozásod egy animált arculat.

Mi az az animált logó?
Az animált logó kifejezést azokra a cégemblémákra használjuk, amelyek rendelkeznek valamilyen mozgásdinamikával, és a digitális felületeken ezzel a mozgással jelennek meg. A statikus logókkal szemben az animált logók könnyebben felhívják magukra a figyelmet, érzéseket, impulzusokat keltenek a mozgás segítségével, segítenek kifejezni az adott vállalkozás valamilyen tulajdonságát. Az animált logókatt csak digitális felületeken, általában GIF formátumban szokták használni. Fontos, hogy a mozgás csak kiegészítő elem, a logónak mozgás nélkül, önmagában is be kell tudnia tölteni a funkcióját, leginkább az offline felületeken, kreatívokon történő alkalmazhatóságuk megőrzése miatt.

Egy logó általában két szinten hordoz magában információt: egyrészt a névben, vagy motívumban ami az emblémát adja. Másrészt a vizualitásban, azaz a színekben és idomokban ami a logó részeit képezik. Általában ez a két szint szokott megjelenni a statikus logók esetében, az animált logók előnye viszont, hogy ehhez a kettőhöz egy harmadik információs szintet is ad, ez pedig a mozgásdinamika. A mozgás ugyanis illusztrálhatja a vállalkozás tevékenységét, impulzusokat és érzékeseket kelthet.
A különböző mozgások által keltett különböző impulzusok
Mint ahogy színeknek, úgy a mozgásoknak is különböző jelentőségük, hatásuk lehet. Impulzusokat váltanak ki, érzéseket, ami így teljessé teheti magának a logónak a funckióját és segít egy teljesebb képet kialakítani a vállalkozásról. íme néhány mozgás a különböző impulzusok éreztetése céljából:

Például egy lüktető logó vagy embléma mozgás nyugodtságot, stabilitást sugároz. Lassabb ütemben, azonosan ismétlődő időperiódussal komfortosabb érzést kelt, ezáltal esztétikusabb, kifinomultabb és elegánsabb. Ajánljuk pl. pénzügyi tanácsadóknak, coachoknak, üzleti mentoroknak, stb. ahol fontos a bizalom, az elegancia.

A hullámzó, vagy pulzáló mozgásdinamika nagyon hatékony CTA gombok esetében, mivel amellett hogy figyelemfelkeltő, kattintásra is ösztönöz. Élénken, ritmikusan működik, kicsit vidámabb, mégis visszafogott és konszolidált. A mozgás gyakorisága variálható, ezáltal vidámabb vagy még visszafogottabb irányba is elvihető.

Ha a mellékelt illusztrációra tekintünk, akkor rögtön érezzük, hogy ez a mozgás kicsit vadabb, kicsit agresszívabb. Ez a hatás intenzívebb érzéseket vált ki belőlünk.
Ha a fenti példákra tekintünk, érezhetjük hogy az adott mozgások impuluzuskat váltanak ki belőlünk, asszociálunk róluk valamire: a lüktetés nyugodtságot áraszt, a pulzálás a figyelmet kelti fel, míg a rezgés kicsit vadabb hangulatot kelt. A mozgás ritmikájának csökkentésével vagy fokozásával más és más hatás, impulzus váltható ki, ahogy a dinamikus elemek számának növelésével és azok mozgásirányával is.
Mikor működik jól egy animált logó?

Nagyon fontos, hogy a logód animációjának jellegge összhangban legyen a vállalkozásod arculatával. Ha például futár céged van akkor sebességet próbáld meg éreztetni a logódban, és ne a nyugodtságot. Az is fontos, hogy ne használj túl sok mozgást, mert az zajossá, értelmezhetetlenné teszi a logódat, és a webes megjelenésedre sem lesz túl jó hatással. A mozgás intenzitása legyen visszafogott, ne egy kis animációs filmet akarj levetíteni a logód helyén. Az emblémádnak, a feliratodnak sosem szabad eltűnnie, mindig láthatónak kell lennie, és a mozgásnak csak ki kell egészítenie azt.
Az is rendkívül fontos, hogy a mozgás ismételhető legyen. Az animált logók esetében ugyanis a logód animációja az online felületeken folyamatosan újra kezdődnek, ezért ha az animáció végén pl. eltűnik a logód, viszont az elején meg rögtön látható, akkor egyfajra villogó effekt lesz az animációdon, ami kellemetlenné teheti azt.

Az időzítés tekintetében ügyelni kell arra, hogy mikor kezdődik az animáció a logódban. Az intenzívebb mozgásoknak általában 4-5mp után javasolt indulniuk, mivel a logód ezidő alatt teljes mértékben látható lesz, és az animáció sem zavaró. Visszafogottabb, lassabb animáció
esetében azonban akár folyamatosan is kiegészítheti a logód.
Hol jelenik meg egy animált logó, milyen felületeken juttat előnyhöz?
Nézzük, pontosan hol is tudsz kitűnni a konkurencia közül, hol és miként helyezhető el egy animált logó, hol alkalmazható:
Weboldal: Mint az már te is kitaláltad, az egyik legelőnyösebb platform az a vállalkozásod digitális portfóliója, a weboldal. Különösen előnyös ez akkor, ha mondjuk webáruházad van, mert a konverzió, az értékesítés ezen a felületen történik, és a vásárlók viszonylag többször találkozhatnak a logóddal, de informatív jelleggű oldalaknál is hasznos. A header részben helyezhető el az animált logód, amivel legelőször találkoznak az oldalara érkező látogatóid, de a footer részben is érdemes elhelyezni. Ezen felül egy reszponzív weboldal menüjében is attraktív megjelenést kölcsönöz.
Favicon: A favicon az a böngésződ füleinél, az adott weboldalnál megjelenő kis ikon, ami segít megküldönböztetni a különböző füleket. Ide célszerű csak mozgó emblémát elhelyezni, mivel viszonylag kicsi a felület, viszont a megnyitott lapok közül garantáltan csak neked lesz animált faviconod. Ez fel fog tűnni a látógatóidnak, és biztosan elhangzik majd párszor a "de jó" kifejezés.
E-mail aláírás A leveleződ elsősorban a kapcsolattartásra szolgál, de ha jól használod, a márkaépítésed fontos eleme lehet. Egy minőségi email eláírás rendelkezik animált logóval, felkelti a figyelmet és elősegíti vállalkozásod pozitív megítélését.
Google fiók Kevesen tudják, de talán a google az egyetlen levelező rendszer amely kezelni tudja a GIF fájlokat, ezáltal pedig az animált logót. Ha a google céges felületén az animált logódat adod meg profilképként, akkor azt azok számára is látható lesz, akiknek a leveleidet küldöd. Amikor több emailt is kap az ügyfeled, pofon egyszerű lesz megtalálni a tőled kapott emaileket, mivel a profilfotód rögtön ki fog emelni a levelezési listából.
Applikáció Ha van applikációd, akkor azonban belül is rengeteg helyre tudod elhelyezni az animált logód. Persze ez függ az applikációdtól és a tevékenységedtől (pl. ételfutár app, időpontfoglaló app, stb.). Itt amire érdemes figyelni, hogy ne legyen túl intenzív a mozgás, ne legyen túl ismétlődő, hogy a felhasználói folyamatokat ne zavarja.
Hirdetések Az animált logó nélkülözhetetlen része a videós social media hirdetéseidnek, hiszen egyfajta intróként is funkcionálhat. Ráadásul elősegíti a koverziót is, hiszen a mozgás által még megjegyezhetőbbé válsz, így ha a hirdetésedből a landing oldaladra vagy webáruházadba irányítod a látogatókat, fel fogják ismerni a logód.
Social Media A közösségi felületeken dinamikus posztoknál, instagram slide posztoknál nagyon attraktív hatást kelt ha mozgó logóval látod el őket. Viszont ügyelj arra, hogy ne használd videós posztoknál, mert a videó egyébként is zajos, intenzív, így nem lesz meg az összhangm és esetenként zavaró lehet.
Élő videók, streamek Ha videós tartalmaidhoz használsz layereket, grafikai keretet, akkor attraktív része tud lenni a dinamikus logód az élődnek.
Végső sőrőn bármilyen digitális felületen Minden olyan felület ami tudja kezelni az ismétlődő videókat és a GIF-eket, potenciális lesz azok számára akik animált logóval rendelkeznek. Ilyenek lehetnek a digitális hirdetőtáblák, az digitális útbaigazító (un. way finding system) totemek, esetleg szolgáltatást összegyűjtő oldalakon ahol listázva jelenik meg a vállalkozásod (pl. FoodPanda applikációban amikor pizzára keresel, listázva adja be az éttermeket).
Legyen animált az arculatod és szerezz lépéselőnyt a versenytársaiddal szemben!
Lényegében ott tartunk, hogy az animált arculat még mindig nagyon ritka, nagyon kevés helyen találkozni olyan márkával, amely ezt a funkciót következetesen használja. A multinacionális vállalatok alkalmazzák ezeket a digitális felületeken (pl. Ford), de a hazai KKV szektorban még mindig csak néhánnyal találkozni. Pontosan ezért juthatsz lépéselőnyhöz, ha megújítod arculatod, és animáltan jeleníted meg az elemeid.
Nem csak a logó és az email aláírásod lehet animált, hanem az ikonjaid, és a webdesignod is. Ha ezeket következetes összhangban tudod használni, és sikerül felépíteni egy animált arculatot, nem csak megjegyezhetőbb leszel, nem csak könnyebben szerzel majd vásárlókat, hanem még a "hűha" faktort is sikerül kimaxolnod, hiszen rácsodálkoznak majd az animált megoldásaidra. A vizuális megjelenés piaca még ebben a státuszban jár - olyan az animált arculat, mint az első weboldal a 90'-es években, a faxok és papírok korában.